HUBUNGAN DUKUNGAN SOSIAL TEMAN SEBAYA DENGAN PENYESUAIAN DIRI PADA MAHASISWA RANTAU DARI WILAYAH 3T DAERAH PAPUA

  • Kristianus Doni Baruna Marandof Universitas Kristen Satya Wacana
  • Dewita Karema Sarajar Universitas Kristen Satya Wacana
Keywords: Peer Social Support, Adjustment, 3T area, Student

Abstract

The 3T areas are the outermost areas of Indonesia and the majority of people in these areas make the decision to migrate to cities that are considered more advanced, both for work and to study. Thus, to be successful in migrating, students are required to have good adjustments to pursue education and take on the role of students who come from minority areas in the urban areas where they now live. This research aims to determine the relationship between peer social support and adjustment in overseas students from the 3T region of Papua. This research used a saturated sampling technique with the subjects involved in this research being 63 overseas students from the 3T region of Papua who had migrated to SWCU Salatiga. Data collection methods used the Student Social Support Scale (SSSS) to measure peer social support and the Student Adjustment to College Questionnaire (SACQ) adjustment. The data analysis method used is non-parametric Spearman's rho. From the results of the data analysis that has been carried out, a correlation coefficient of 0.439 is obtained with a p value of 0.001 or (p < 0.05). From these results it can be concluded that there is a significant positive relationship between social support from peers and adjustment in overseas students from the 3T region of Papua. Thus, if 3T students' self-adjustment is high, the higher the social support their peers have, and vice versa

References

[1] Alnadi, A., & Sari, C. A. K. (2021). Pengaruh dukungan sosial terhadap penyesuaian diri pada mahasiswa sumatera di UIN Sayyid Ali Rahmatullah. Proyeksi: Jurnal Psikologi, 16(2), 153-165.
[2] Baker, R. W., & Siryk, B, (1984). Measuring adjustment to college. 31, 179-189 : Journal of Counseling Psychology
[3] Hediati, H. D. (2020). Perilaku adaptif mahasiswa rantau fakultas psikologi Universitas Airlangga. (Doctoral dissertation, Universitas Airlangga)..
[4] Lioni, L., Hidayati, W. H., & Lukman, L. (2021). Daya juang mahasiswa pelosok negeri asal daerah 3t: terdepan, terluar, dan terbelakang (Studi Fenomenologi Mahasiswa Universitas Islam Indonesia. At-Thullab Jurnal Mahasiswa Studi Islam, 3(1), 625-640.
[5] Maimunah, S. (2020). Pengaruh dukungan sosial dan efikasi diri terhadap penyesuaian diri. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(2), 275-282.
[6] Mufidah, A. C. (2017). Hubungan antara dukungan sosial terhadap resiliensi mahasiswa bidikmisi dengan mediasi efikasi diri. Jurnal sains psikologi, 6(2), 68-74.
[7] Sarafino, E. P., Timothy W. Smith. (2011). Health Psychology: Biopsychosocial Interactions, 7th edition. Amerika Serikat: John Wiley & Sons, Inc.
[8] Setiawan, A., & Pratitis, N. T. (2015). Religiusitas, dukungan sosial dan resiliensi korban lumpur lapindo Sidoarjo. Persona Jurnal Psikologi, 4(2), 137-144.
[9] Siregar, A. O. A., & Kustanti, E. R. (2020). Hubungan antara gegar budaya dengan penyesuaian diri pada mahasiswa bersuku minang di Universitas Diponegoro. Jurnal empati, 7(2), 474-490.
[10] Susanto, Y., & Indrawati, E. S. (2020). Hubungan antara dukungan teman sebaya dengan penyesuaian diri pada siswa asrama virgo fidelis bawen. Jurnal Empati, 9(5), 415-422.
[11] Tionardi, E. F. (2019). Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Penyesuaian Sosial pada Mahasiswa Baru yang Berasal dari Luar Kota Surabaya. CALYPTRA, 7(2), 3725-3738.
[12] Universitas Islam An Nur Lampung. (2023) Daerah 3T: Pengertian, permasalahan dan daftar wilayahnya di indonesia. Diakses dari https://an-nur.ac.id/daerah-3t-pengertian-permasalahan-dan-daftar-wilayahnya-di-indonesia/
[13] Widihapsari, I. A. G. K., & Susilawati, L. K. P. A. (2018). Peran kecerdasan emosional dan dukungan sosial terhadap penyesuaian diri mahasiswa baru Universitas Udayana yang berasal dari luar pulau Bali. Jurnal Psikologi Udayana, 5(1), 48-62.
[14] Zalika, r. D. Z., & rusmawati, d. (2022). Hubungan antara dukungan sosial teman sebaya dengan penyesuaian diri siswa pondok pesantren kelas x ma ribatul muta’allimin Pekalongan. Jurnal Empati, 11(2), 72-79.
[15] Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G., & Farley, G. K. (1988). The multidimensional scale of perceived social support. Journal of personality assessment, 52(1), 30-41.
Published
2024-06-03
How to Cite
Marandof, K. and Sarajar, D. (2024) “HUBUNGAN DUKUNGAN SOSIAL TEMAN SEBAYA DENGAN PENYESUAIAN DIRI PADA MAHASISWA RANTAU DARI WILAYAH 3T DAERAH PAPUA”, Jurnal Ilmiah Hospitality, 13(1), pp. 61-72. doi: 10.47492/jih.v13i1.3320.
Section
Articles