INTEGRASI ETIKA BISNIS ISLAM DALAM PRAKTIK TANGGUNG JAWAB SOSIAL PERUSAHAAN

  • Nurjannah Nurjannah Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Idha Fadhilah Sofyan Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Wahyudin Wahyudin Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Rika Dwi Ayu Parmitasari Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Sudirman Sudirman Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
Keywords: Social Responsibility, Islamic Business Ethics

Abstract

Business ethics are principles of action that are the basis for the birth of corporate social responsibility, business ethics and social responsibility are able to bring companies towards sustainable competitive advantage. This research aims to outline a description of social responsibility and Islamic business ethics. This research includes qualitative research, namely library research, using descriptive analysis. The research results show that social responsibility in Islamic business applies a concept based on the praiseworthy nature of the Prophet Muhammad. in trading or running a business by applying the characteristics of shidiq, istiqamah, fathanah, amanah, and tabligh. Islamic ethics provides guidance for action for all aspects of human life universally, including in the business world. The Al-Qur'an is a guide for all business activities carried out in order to create harmonious relationships, mutual approval, no elements of exploitation, and free from suspicion or fraud for both the company and the community.

References

1. Adiyadnya, I. (2022). Tanggung Jawab Sosial dan Lingkungan Perusahaan (Tinjauan Terhadap Berbagai Aspek Pendukung). CV. Feniks Muda Sejahtera.
2. Arif, M., & Halifah. (2015). Analisis penerapan etika bisnis islam dalam komunikasi pemasaran pada butik Moshaict Surabaya. Ekonomi Syariah UIN Sunan Ampel Surabaya.
3. Fadli, M. R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075
4. Fatmawatie, N. (2017). Tanggung Jawab Sosial Perusahaan. STAIN Kediri Press.
5. Harjito, A. (2002). Etika Bisnis dan Tanggung Jawab Sosial Perusahaan Dalam Perspektif Islam. Jurnal Hukum Islam Al-Mawardi, 8.
6. Harventy, G. (2020). Implementasi Program Tanggung Jawab Sosial Perusahaan Dalam Menciptakan Manfaat Bersama (Creating Share Value). Jurnal Akademi Akuntansi, 3(1), 36.
7. Hidayat, W. (2019). Implementasi Manajemen Resiko Syariah Dalam Koperasi Syariah. Jurnal Asy-Syukriyyah, 20(2), 30–50. http://pusdansi.org/index.php/pusdansi/article/view/61
8. Irawan, F., & Muarifah, E. (2020). Analisis Penerapan Corporate Social Responsibilty (CSR) dalam Perspektif Sharia Enterprise Theory. Minhaj: Jurnal Ilmu Syariah, 1(2), 149–178.
9. Karim, A. A. (2016). Bank Islam : Analisis Fiqih dan Keuangan (ke-5). CV Pustaka Setia.
10. Kemenag. (2019). Qur’an Kementrian Agama.
11. Kementerian Keuangan. (2007). Undang-Undang Nomor 25 Tahun 2007 Tentang Penanaman Modal.
12. Kristanti, D., Kardini, N. L., Sucandrawati, N. L. K. A. S., Hendrik, Alaslan, A., Harto, B., Hidayati, M., Suprianto, Ashriana, A. N., Irawan, B., & Astari, A. A. E. (2023). Etika Bisnis Islam. PT. Global Eksekutif Teknologi.
13. Mayanti, Y., & Dewi, R. P. K. (2021). Tanggung Jawab Sosial Perusahaan dalam Bisnis. Journal of Applied Islamic Economics and Finance.
14. Mayasari, R., & Sari, Y. P. (2022). Penerapan budaya organisasi yang beretika bisnis pada perusahaan. Jurnal Pusdansi, 2(1), 1–11. http://pusdansi.org/index.php/pusdansi/article/view/61
15. Muhammad, M. M. (2020). Social Entrepreneurship Mewujudkan Kesejahteraan Masyarakat Berdasarkan Prinsip-Prinsip Ekonomi Syariah. El-Iqthisadi : Jurnal Hukum Ekonomi Syariah Fakultas Syariah Dan Hukum, 2(2), 68.
16. Nawatmi, S. (2010). Etika Bisnis dalam perspektif Islam. Journal Fokus Ekonomi.
17. Otoritas Jasa Keuangan. (2007). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 40 Tahun 2007 Tentang Perseroan Terbatas.
18. Pramukti, A., & Buana, A. P. (2019). Pengungkapan Tanggungjawab Sosial dan Kinerja Keuangan. Owner, 3(2), 301.
19. Putra, R. A. (2009). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pengungkapan Tanggung Jawab Sosial serta Hubungan Pengungkapan Tanggung Jawab Sosial dan Reaksi Investor. Universitas Indonesia.
20. Rahmat, B. Z. (2017). Corporate Social Responsibility dalam Perspektif Etika Bisnis Islam. Amwaluna: Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Syariah, 1(1), 98–113.
21. Septian, Y., Eliza, A., & Bahtiar, M. Y. (2022). Zakat, Islamic Corporate Social Responsibility Dan Kinerja Keuangan Bank Umum Syariah Indonesia. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan Islam, 10(1), 5–30.
22. Sri wahyuni, & Muhammad Wahyuddin Abdullah. (2021). Akuntabilitas Berbasis Syariah Enterprise Theory Dalam Mewujudkan Ekonomi Sustainable. BALANCA: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 3(01), 41–54. https://doi.org/10.35905/balanca.v3i01.1986
23. Trihastuti, A. E. (2021). Etika Bisnis Islam. CV. Budi Utama.
24. Yunia Fauzia, I., & Riyadi, A. K. (2014). Prinsip Dasar Ekonomi Perspektif Maqashid Al-Syariah. Kencana.
Published
2023-12-29
How to Cite
Nurjannah, N., Sofyan, I. F., Wahyudin, W., Parmitasari, R. D. A. and Sudirman, S. (2023) “INTEGRASI ETIKA BISNIS ISLAM DALAM PRAKTIK TANGGUNG JAWAB SOSIAL PERUSAHAAN”, Jurnal Ilmiah Hospitality, 12(2), pp. 577-590. doi: 10.47492/jih.v12i2.3018.
Section
Articles