EVALUASI BAURAN PROMOSI DI PASAR BAMBU DESA WISATA BONJERUK KECAMATAN JONGGAT KABUPATEN LOMBOK TENGAH

  • Artika Wardatul Aini Sekolah TInggi Pariwisata Mataram
  • I Wayan Nuada Sekolah TInggi Pariwisata Mataram
  • Lalu Masyhudi Sekolah TInggi Pariwisata Mataram
Keywords: Bauran Promosi, Desa Wisata,Bambu Marke, Desa Bonjeruk .

Abstract

This research was conducted at the Bamboo Market of Bonjeruk Tourism Village, Jonggat District, Central Lombok Regency. The purpose of this study is to determine the promotion carried out by the Bonjeruk Tourism Village Bamboo Market from Advertising, Personal Selling, Public Relations, Sales Promotion, Direct Marketing), and Interactive Media. Data collection techniques using observation, in-depth interviews, and documentation, an in-depth interview process was conducted with members of the Bamboo Market management. While the data analysis technique used is Qualitative Descriptive Analysis to obtain information related to the Bamboo Market. The promotion mix for the Bonjeruk Tourism Village Bamboo Market is very important, it is important for managers to know what promotional mix must be considered. The right and good promotion can affect the number of tourist visits. From the results of the study, it shows that the promotion carried out by the Bamboo Market has been carried out optimally, both through online and offline media.

References

[1] Adiyanto, Y., & Supriatna, Y. (2018). Analisis Strategi Promosi Dalam Pengembangan Pariwisata Di Kabupaten Lebak Banten. Jurnal Sains Manajemen, 4, 83-93.
[2] Agusra, D., Lussianda, O. E., & Afriyeni, Y. (2019). Strategi Promosi Untuk Meningkatkan Kunjungan Wisatawan Pada Agrowisata Tenayan Raya Pekanbaru Provinsi Riau. Akuntabel, 1, 54-61.
[3] Budiarta, I. P., Susanto, B., Wijaya, I. N., & Yudistira, C. G. (2020). Strategi Pemasaran Objek Wisata Alas Kedaton Untuk Meningkatkan Jumlah Kunjungan Wisatawan. ISAS Publishing, 6, 450-455.
[4] Destyana, Y., & Oktavianti, R. (2021). Strategi Promosi Jasa Hotel Melalui Mediapenelitian terdahuluSosial. 5, 253-260.
[5] Lukitaningsih, A. (2013). Perkembangan Konsep Pemasaran Implementasi Dan Implikasinya. Jurnal Maksipreneur, 3, 21-35.
[6] Munjir , A., Yulianti, H. F., & Artiningsih, D. W. (t.thn.). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Jumlah Pengunjung Untuk Menginap Pada Hotel Summer Di Banjarmasin. 1-11.
[7] Murianto. (2019). Desa Bonjeruk Sebagai Desa Wisata Berbasis Alam Dan Budaya Di Lombok Tengah. Hospitality, 8, 19-28.
[8] Murianto. (2019). Model Promosi Tiga Desa Wisata Di Lombok Tengah. Hospitality, 8, 43-50.
[9] Priantana, A. P., & Santoso, E. (2019). Strategi Promosi Objek Wisata Alam Situ Gede Kota Tasikmalaya. Komunikasi Global, 8, 104-115.
[10] Rachmayanti, M., & Rina, N. (2018). Analisis Strategi Promosi Dalam Pengembangan Pariwisata. Jurnal Komunikasi Dan Media, 2, 1-17.
[11] Rijali, A. (2018). Analisis Data Kualitatif. 17, 81-95.
[12] Subandi. (t.thn.). Deskripsi Kualitatif Sebagai Satu Metode Dalam Pengelitian Perttunjukan. 173-179.
[13] Susanti, S. E., & Prabowo, B. (2019). Strategi Pemasaran Pariwisata di Wonosalam Dalam Meningkatkan Daya Tarik Pengunjung. Jurnal Bisnis Indonesia, 10, 105-118.
[14] Tahir, Y. D., Kiyai, B., & Dengo, S. (2021). Strategi Promosi Pariwisata Bunga Di Kota Tomohon. JAP, 7, 1-78.
[15] Wening, N., Al Hasny, M., & Fitryana, R. (2014). Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Jumlah Kunjungan Pada Obyek Wisata Kebun Raya Jumlah Kunjungan Pada Obyek Wisata Kebun Raya Dan Kebun Binatang (KRKB) Gembira Loka Di Kota Yogyakarta. Jurnal Kajian Bisnis, 22, 1-10.
[16] Gede Kota Tasikmalaya. Komunikasi Global, 8, 104-115.
[17] Rachmayanti, M., & Rina, N. (2018). Analisis Strategi Promosi Dalam Pengembangan Pariwisata. Jurnal Komunikasi Dan Media, 2, 1-17.
[18] Rijali, A. (2018). Analisis Data Kualitatif. 17, 81-95.
[19] Subandi. (t.thn.). Deskripsi Kualitatif Sebagai Satu Metode Dalam Pengelitian Perttunjukan. 173-179.
[20] Susanti, S. E., & Prabowo, B. (2019). Strategi Pemasaran Pariwisata di Wonosalam Dalam Meningkatkan Daya Tarik Pengunjung. Jurnal Bisnis Indonesia, 10, 105-118.
Published
2024-03-16
How to Cite
Aini, A., Nuada, I., & Masyhudi, L. (2024). EVALUASI BAURAN PROMOSI DI PASAR BAMBU DESA WISATA BONJERUK KECAMATAN JONGGAT KABUPATEN LOMBOK TENGAH. Journal Of Responsible Tourism, 3(3), 1201-1212. https://doi.org/10.47492/jrt.v3i3.3178
Section
Articles