HUBUNGAN KETERLIBATAN MASYARAKAT DAN PENGELOLAAN WISATA BAHARI DI KAWASAN PANTAI TANJUNG LUAR KABUPATEN LOMBOK TIMUR

  • Dien Qibty Novia Annisa’a Sekolah TInggi Pariwisata Mataram
  • Syech Idrus Sekolah TInggi Pariwisata Mataram
  • Erri Supriyadi Sekolah TInggi Pariwisata Mataram
Keywords: Maritime Tourism, Community Involvement, Tourism Management.

Abstract

Tanjung Luar Village has a beach that stretches along the southern coastline surrounded by small islands around it. Tanjung Luar beach is also a place to enjoy the beauty of the sunrise and sunset, besides having a beautiful beach, Tanjung Luar village is also known for marine products such as fish, shellfish and seaweed. the community in the management of marine tourism in the Tanjung Luar beach area has been involved in developing marine tourism on Tanjung Luar beach, but the lack of awareness of the community around Tanjung Luar beach about the importance of development, seen from the tourist support facilities that are not well maintained and plastic waste around the shore, thus causing the development of marine tourism on Tanjung Luar beach to slow down. This thesis aims to prove and explain the relationship between the community and the management of marine tourism on Tanjung Luar beach, East Lombok district and to find out how much the level of community involvement in the management of marine tourism in the Tanjung Luar beach area. The research design uses a quantitative approach, with data collection through observation, distribution of anget and documentation, to a research sample of 90 respondents, with the results showing that there is a significant positive relationship between community involvement and management of marine tourism on Tanjung Luar beach of 0.431 with a moderate coefficient interval level between 0.40 and 0.431.

References

[1] Ardhan, Ardiyana. (2019). Partisipasi Masyarakat Dalam Pengelolaan Cikadongdong River Tubing Sebagai Wisata Minat Khusus Di Desa Payung Kecamatan Raja galuh Kabupaten Majalengka. (Skripsi).
[2] Aditiya, M. (2019). Identifikasi Sarana Dan Prasarana Wisata Bahari Kota Ternate. Diakses dari https://elibrary.unikom.ac.id/id/eprint/1951/8/UNIKOM_M% 20ADITYA% 20PRATA MA%20ABDUL_BAB%20II.pdf
[3] Djaenny, Raule., Rieneke, Sela., Sonny, Tilaar.(2020). Partisipasi Masyarakat Dalam Pengembangan Agrowisata Salak Di Pulau Tagulandang Kabupaten Kepulauan Siau Tagulandang Biaro. Diakses dari https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/spasial/article/view/30864Reveena Djaenny Raule, Rieneke Sela, Sonny Tilaar2020
[4] Fahmi. (2012). Pengertian Motovasi. Diakses dari https://repository.uir.ac.id/3185/5/bab2.pdf
[5] Fira, Julia.(2020). Partisipasi Masyarakat Dalam Pengelolaan Objek Wisata Pantai Karangjahe Kecamatan Rembang Kabupaten Rembang. Diakses dari file:///C:/Users/Acerr/Documents/SKRIPSI/keterlibatan%20masyarakat%20refrensi.pdf
[6] H, Mohammad, Asrori. (2007). Jenis-jenis Motivasi. Diakses dari https://repository.uir.ac.id/4625/5/bab2.pdf
[7] Ika, Pujiningrum, Palimbunga.(2017). Bentuk Partisipasi Masyarakat Dalam Pengembangan Pariwisata Di Kampung Wisata Tablanusu Kabupaten Jayapura provinsi Papua. Diakses dari file:///C:/Users/Acerr/Documents/SKRIPSI/refrensi%20latar%20belakang.pdf
[8] Ilham, Junaidi,Ph.D. (2018). Pariwisata Bahari. Makassar: Politeknik Pariwisata Makassar. Diakses dari file:///C:/Users/Acerr/Downloads/ Documents/ Pariwisata%20Bahari%20Ilham%20Junaid%20Poltekpar%20Makassar.pdf
[9] Mustikasari.(2017). Partisipasi Masyarakat Dalam Pengembangan Objek Wisata Pantai Lemo Kabupaten Luwu Timur. (Skripsi). Diakses dari file:///C:/Users/Acerr/Documents/SKRIPSI/refrensi3.pdf.
[10] Panji. Try. Yatmaja. (2019). Efektivitas Pemberdayaan Masyarakat 0leh Kelompok Sadar Wisata (Pokdarwis) Dalam Mengembangkan Pariwisata Berkelanjutan. Diakses dari file:///C:/Users/Acerr/Downloads /Documents/garuda109994 9.pdf
[11] Riri, Aminati.(2020). Pengaruh Perputaran Modal Kerja, Perputaran Kas, Dan Perputaran Persediaan Terhadap Profitabilitas (Pada Perusahaan Manufaktur Sektor Barang Konsumsi Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Periode 2016-2018). (Jurnal). Diakses dari http://repository.ummat.ac.id/942/
[12] Sugiyono. (2018). Pengertian Observasi. Diakses dari http://repository.stei.ac.id/3156/4/Bab%203.pdf
[13] Tuohino, & Konu. (2012). Pengertian Destinasi. Diakses dari https://pemasaranpariwisata.com/2019/10/12/destinasi-adalah/
[14] Wiwin, Diyah, Ayu., Heni, Prasetyowati.(2019). Partisipasi Masyarakat Dalam Pengembangan Desa Wisata Di Desa Jetak Kecamatan Tulakan Kabupaten Pacitan.(Jurnal). Diakses dari http://eprints.umpo.ac.id/4703/.
[15] [Yuliyani, Rima.(2021). Implementasi Bauran Pemasaran Pada Loyalitas Pelanggan (Studi Kasus Pelanggan Jamane Kopi Di Pulo Gebang Jakarta Timur). Diakses dari http://repository.stei.ac.id/5273/
[16] Yusuf. (2013). Kunci Keberhasilan dari Observasi. Diakses dari https://kc.umn.ac.id/15818/5/BAB_III.pdf
[17] Zohairiyah.(2018). Pengembangan Pantai Tanjung Luar Sebagai Objek Wisata Alam Di Lombok Timur. (Jurnal). Diakses darifile:///C:/Users/Acerr/Downloads/Documents/141293_PENGEMBANGA N%20PANTAI%20TANJUNG%20LUAR.pdf
Published
2024-03-16
How to Cite
Annisa’a, D., Idrus, S., & Supriyadi, E. (2024). HUBUNGAN KETERLIBATAN MASYARAKAT DAN PENGELOLAAN WISATA BAHARI DI KAWASAN PANTAI TANJUNG LUAR KABUPATEN LOMBOK TIMUR. Journal Of Responsible Tourism, 3(3), 1143-1152. https://doi.org/10.47492/jrt.v3i3.3171
Section
Articles