ANALISIS KEMAMPUAN GURU DALAM MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN VARIATIF DI KELAS TINGGI SD NEGERI 1 BALANGNIPA KECAMATAN SINJAI UTARA KABUPATEN SINJAI

  • Sitti Jauhar Universitas Negeri Makassar
  • Sudarto Sudarto Universitas Negeri Makassar
  • Andi Dhodi Yusuf Universitas Negeri Makassar
Keywords: Teacher Ability, Varied Learning Media, High Grade

Abstract

This research is a type of qualitative descriptive research that aims to find out how the teacher's ability to use various learning media in the high grades of SD Negeri 1 Balangnipa, North Sinjai District, Sinjai Regency. The subjects in this study were teachers of grades IV, V and VI of SD Negeri 1 Balangnipa. Data collection was carried out by means of interviews and observation, data were analyzed through three stages, namely data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of this study indicate that the high-grade teachers based on pedagogical competence in terms of educational implementation are able to use varied learning media marked by the teacher's ability to use technology-based learning media, use learning media with sufficient time, use two or more types of media in turns, carry out learning activities in accordance with the plans that have been prepared, carry out learning activities with sufficient time for learning activities, and identify and use varied learning media consisting of audio, visual, audiovisual, and multimedia media in turns. The conclusion from the results of this study is that the high grade teachers based on pedagogical competence in terms of implementing learning that educates are able to use a variety of learning media

References

[1] Hasan, M., Milawati, Darodjat, & Harahap, T. K. 2021. Media Pembelajaran. Klaten: Tahta Media Group.
[2] Indriasih, A. 2015. Pemanfaatan Alat Permainan Edukatif Ular Tangga dalam Penerapan Pembelajaran Tematik di Kelas III SD. Jurnal Pendidikan, 16(2), 127–137. https://doi.org/10.33830/jp.v16i2.343.2015
[3] Jauhar, S., Nur, N., & Sudirman. 2022. Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Berbasis TPACK pada Pembelajaran IPS Siswa Kelas V SDS IT Rabbani Kecamatan Tanete Riattang Kabupaten Bone. Global Journal Teaching Professional, 1(3), 371–378.
[4] Meilina, A. 2021. Membuat Rancangan Kegiatan Pembelajaran. Jakarta: Kejar Cita
[5] Moto, M. M. 2019. Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan. Indonesian Journal of Primary Education, 3(1), 20–28. https://doi.org/10.17509/ijpe.v3i1.16060
[6] Mulyasa. 2013. Uji Kompetensi dan Penilaian Kinerja Guru. Jakarta: Remaja Rosda Karya.
[7] Prasetyo, F. Hadi. 2007. Desain dan Aplikasi Media Pembelajaran Dengan Menggunakan Macromedia Flash MX. Yogyakarta: Ardana Media
[8] Rasyid, F. 2014. Analisis Kemampuan Guru dalam Menggunakan Media Pembelajaran pada Mata Pelajaran IPS di Kelas V SDN 03 Bongomeme Kabupaten Gorontalo (Skripsi Sarjana). Universitas Negeri Gorontalo.
[9] Rusnawati. 2015. Kompetensi Pedagogik Guru dalam Memotivasi Minat Belajar Siswa pada SMAN 1 Leupung. Jurnal Intelektualita, 3(2), 101–108.
[10] Sadiman, A. S., Rahardjo, R., Haryono, A., & Harjito. 2018. Media Pendidikan. Depok: Raja Grafindo Persada.
[11] Saputri, S., Sabri, T., & Kartono, K. 2021. Analisis Keterampilan Guru dalam Menggunakan Media pada Pembelajaran Tematik Kelas V SD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 11(1). https://doi.org/10.26418/jppk.v11i1.51767
[12] Sarah, A. 2020. Implementasi Penggunaan Media Variatif pada Pembelajaran Tematik Kelas IV SD Negeri 105332 Tanjung Morawa (Skripsi Sarjana). Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
[13] Senn, James A. 1998. Information Technology in Business: Principles, Practice, and Oppotunities. New Jersey: Prentice-Hall Internasional. Inc.
[14] Sudarto, Rante, P., & Ihsan, N. 2013. Pengembangan Multimedia Pembelajaran Fisika Berbasis Audio-video Eksperimen Listrik Dinamis di SMP. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia (JPII), 2(2), 203–208. https://doi.org/10.15294/jpii.v2i2.2724
[15] Sugiyono. 2022. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
[16] Sukiman. 2011. Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: Pedagogia
[17] Supini, E. 2021. Indikator Keberhasilan Guru dalam Mengajar. Jakarta: Kejar Cita
[18] Supriatna, N., Mulyani, S., & Rokhayati, A. 2007. Pendidikan IPS di SD. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
[19] Tabi’in, A. 2017. Kompetensi Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar pada MTsn Pekan Heran Indragiri Hulu. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 1(2), 156–171. https://doi.org/10.25299/althariqah.2016.vol1(2). 629
[20] Tupakhah, A. 2015. Implementasi Penggunaan Media Variatif Pada Pembelajaran Tematik Tema Pahlawanku Kelas IV di SD Islam Al Azhar 29 BSB Semarang (Skripsi Sarjana). Universitas Islam Negeri Walisongo.
[21] Usman, U. 2006. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosda Karya.
[22] Usmeldi, U. 2017. Efektivitas Penerapan Media Pembelajaran Interaktif dengan Software Autorun untuk Meningkatkan Kompetensi Fisika Siswa SMK Negeri 1 Padang. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 1(1), 79–85. https://doi.org/10.24036/jep/vol1-iss1/38
[23] Yaumi, M. 2018. Media dan Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Prenada Media.
[24] Yusrizal, Y., Safiah, I., & Nurhaidah, N. 2017. Kompetensi Guru dalam Memanfaatkan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) di SD Negeri 16 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar Unsyiah, 2(2), 126–134.
[25] Zura. 2021. Analisis Kemampuan Guru dalam Memanfaatkan Media Audio Visual pada Pembelajaran Tematik Kelas V SD Muhammadiyah 6 Pekanbaru (Skripsi Sarjana). Universitas Islam Riau.
Published
2023-08-31
How to Cite
Jauhar, S., Sudarto, S., & Yusuf, A. (2023). ANALISIS KEMAMPUAN GURU DALAM MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN VARIATIF DI KELAS TINGGI SD NEGERI 1 BALANGNIPA KECAMATAN SINJAI UTARA KABUPATEN SINJAI. Jurnal Inovasi Penelitian, 4(4), 829-836. https://doi.org/10.47492/jip.v4i4.2784
Section
Articles