PROMOTION TOURISM WAWOANGI VILLAGE

  • L.M. Azhar Sa’ban Universitas Muhammadiyah Buton
  • Ilwan Ilwan Universitas Muhammadiyah Buton
  • Rosita Rosita Universitas Muhammadiyah Buton
Keywords: Promotion, Tourism, Tourism Village, Promotional Media

Abstract

The world of tourism certainly cannot develop and progress if it is not accompanied by promotional activities because only through promotions, prospective tourists both domestic and foreign will be able to know with certainty and more accurately about the destinations or places that they can visit. This study seeks to reveal about how promotion informs the product or service to be offered to potential consumers/tourists who are the target market in Wawoangi Village. Waowangi Village uses promotional media, namely by advertising using print media, electronic media and modern media, namely social media. With a qualitative descriptive method, Wawoangi Village in promotion faces obstacles including budget constraints, infrastructure that is not yet optimal, lack of quality Human Resources (HR). The results of the analysis to overcome promotional obstacles include cooperation with local governments (related agencies), maximizing promotion on social media.

Author Biographies

L.M. Azhar Sa’ban, Universitas Muhammadiyah Buton

Jurusan Ilmu Pemerintahan, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik

Ilwan Ilwan, Universitas Muhammadiyah Buton

Jurusan Ilmu Pemerintahan, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik

Rosita Rosita, Universitas Muhammadiyah Buton

Jurusan Ilmu Pemerintahan, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik

References

[1] Amaliah, Norma, Achmad Yanu Alif Fianto, dan Sigit Prayitno Yosep. ( 2015). Perancangan Media Promosi PT Petronika Sebagai Upaya Pembentukan Citra Perusahaan. Jurnal Desain Komunikasi Visual, IV(1). Diambil dari https://media.neliti.commediapublicatio ns244687-perancangan-media-promosi- pt-petronika-s-1bac1544.pdf
[2] Arida, I N. S., & Pujani, L. (2017). Kajian Penyusunan Kriteria-Kriteria Desa WIsata Sebagai Instrumen Dasar Pengembangan Desa Wisata. Jurnal Analisis Pariwisata, Vol 17(1), 1-9
[3] Choirunnisa, I., & Karmilah, M. (2021). Strategi Pengembangan Pariwisata Budaya Studi Kasus: Kawasan Pecinan Lasem, Kampung Lawas Maspati, Desa Selumbung. Jurnal Kajian Ruang, 1(2), 89–109. http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/kr
[4] Didin Fatihudin dan Anang Firmansyah, Pemasaran Jasa: Strategi, Mengukur Kepuasan dan Loyalitas Pelanggan (Yogyakarta: Deepublish, 2019).
[5] Ghani, Yosef Abdul . (2017). Pengembangan Sarana Prasarana Destinasi Pariwisata Berbasis Budaya di Jawa Barat. Jurnal Pariwisata, XIV(1), 22-31. Diambil dari https://ejournal.bsi.ac.idejurnalindex.ph pjparticleview 4461pdf
[6] Ida Ri‘aeni, Penggunaan New Media dalam Promosi Pariwisata Daerah Situs Cagar Budaya di Indonesia,‖ Jurnal Komunikasi Vol. 9, No. 2/April (2015).
[7] Kotler dan Keller. (2012), Manajemen Pemasaran, Edisi 12. Jakarta : Erlangga.
[8] Jiwa Permana, A. A., & Wirayani, M. P. (2021). Media Promosi untuk Membantu Promosi Desa Wisata. Jurnal Edutech Undiksha, 9(2), 231. https://doi.org/10.23887/jeu.v9i2.37235
[9] Ryan Kristo Muljono. (2018). Digital Marketing Concept. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama
[10] Lemy, Diena. (2018). Jasa Pariwisata. Yogyakarta: Explore
[11] Nur Dewi Setyowati, Agus Wiyaka, dan Adella Nikita Putri, Strategi Promosi Melalui Medium Instagram Oleh Wisata Ujung Kulon Janggan Kabupaten Magetan,‖ Sosial Volume 19 Nomor 1 Maret (2018)
[12] Prastiani, N., & Pratiwi, R. Z. (2020). Promosi dan pemasaran pariwisata objek wisata Tirta Sinongko dalam upaya menarik wisatawan. PRofesi Humas Jurnal Ilmiah Ilmu Hubungan Masyarakat, 5(1), 38. https://doi.org/10.24198/prh.v5i1.21311
[13] Prastiyanti, D. P., & Yulianto, Y. (2019). Media Promosi Pada Dinas Pariwisata Daerah Istimewa Yogyakarta Dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan. Journal of Indonesian Tourism, Hospitality and Recreation, 2(2), 174–184. https://doi.org/10.17509/jithor.v2i2.20993
[14] Putu Henny Puspawati, D., & Ristanto, R. (2018). Strategi Promosi Digital Untuk Pengembangan Pariwisata Kota Magelang. Jurnal Jendela Inovasi Daerah, 1(2), 1–20. https://doi.org/10.56354/jendelainovasi.v1i2.14
[15] Rusata, T. (2019). AKTIVASI PROMOSI PARIWISATA DI MEDIA SOSIAL SUDI KASUS KABUPATEN BELITUNG. Jurnal Sains Terapan Pariwisata, 4(2), 277–292.
[16] Sanjaya, Ridwan dan Josua Tarigan (2009). Creative Digital Marketing. Jakarta: PT Elex Media Komputindo
[17] Setiawan, N. A., & U., F. H. (2014). Strategi Promosi dalam Pengembangan Pariwisata Lokal di Desa Wisata Jelekong. Trikonomika, 13(2), 184. https://doi.org/10.23969/trikonomika.v13i2.613
[18] Ratih Sari, S., (2021). Buku Monograf Desa Wisata Berbasis Eko-Humanis. Semarang: CV Tigamedia Pratama
[19] Ri’aeni, Ida. (2015). Penggunaan New Media dalam Promosi Pariwisata Daerah Situs Cagar Budaya di Indonesia. Jurnal Komunikasi, IX(2) April 2015, 22-31. Diambil dari https://journal.uii.ac.idjurnal- komunikasiarticle viewFile 71 7 86362
[20] Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta
[21] Wolah, F. F. C. (2016). Peranan promosi dalam meningkatkan kunjungan. Acta Diurna, 5(2), 1–11.
[22] Utama, I Gusti Bagus Rai. (2017). Pemasaran Pariwisata. Yogyakarta: CV Andi Offse
Published
2022-12-28
How to Cite
Sa’ban, L. A., Ilwan, I., & Rosita, R. (2022). PROMOTION TOURISM WAWOANGI VILLAGE. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(8), 7271-7280. https://doi.org/10.47492/jip.v3i8.2371
Section
Articles