PENGEMBANGAN MEDIA POP UP BERBASIS AUDIO VISUAL UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MATERI SIKLUS AIR BAGI SISWA SEKOLAH DASAR

  • Gabriella Finna Departemen Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Wiyaya Kusuma
  • Yudha Popiyanto Departemen Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Wiyaya Kusuma
  • Reza Syehma Bahtiar Departemen Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Wiyaya Kusuma
Keywords: Audio Visual, Critical Thinking, Pop-Up, Water Cycle.

Abstract

Basic concept education in applying science according to students' abilities to achieve learning objectives. The world is currently being hit by the Coronavirus Disease (Covid-19). The government changed several learning systems, various efforts were made to prevent Covid-19, especially in the field of education. The development of pop up media is recommended in learning to explain in detail the material that will be delivered to students. Pop up media is developed in audio-visual based water cycle material. In this study, the objectives are (1). Producing appropriate audio-visual-based pop-up media to improve critical thinking skills on water cycle material for fifth grade students of UPT SD Negeri 62 Gresik. (2). produce an effective audio-visual-based pop-up media to improve critical thinking skills on water cycle material for fifth grade students of UPT SD Negeri 62 Gresik. This study uses the ADDIE development method and quantitative data collection obtained from test results (pre-test and post-test), expert validation (material experts and media experts). The results obtained are as follows, that the development of audio-visual-based pop-up media can improve critical thinking skills in the water cycle material for fifth grade students. This can be seen through the pre-test with a value of 1580 and an average value of 79. The post-test got the number of 1930 and the average value of 96,5. The difference between the increase in the scores of the pre-test and post-test students is 17,5

References

Ade, Syahputra. (2018). Pengembangan Alat Peraga Edukasi Proses Siklus Air (Hidrologi) Menggunakan Teknologi Augmented Reality. Yogyakarta : Universitas Amikom. ISSN : 2302-3805
[2] Asep Nurjaman, (2020). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Pembelajaran Agama Islam Melalui Implementasi Desain Pembelajaran Assure. Penerbit Adab : Pabean Udik Indramayu Jawa Barat
[3] Ayu Fitria. (2014). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Cakrawala Dini : Vol. 5 No. 2
[4] Desi Nuzul Agnafia. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran Biologi. Florea Volume 6 No. 1
[5] Dewi, T. K., & Yuliana, R. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Materi Karangan Deskripsi Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas III Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan.
[6] Dodi Misbah dkk (2017) dengan judul Penggunaan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Yang Berbasis Power Point Model Pop Up Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Kosakata Mata Pelajaran Bahasa Arab. Volume 2, Nomor 2. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran.
[7] Isna Ilvi Nurrohmah. (2020). Pengaruh Media Pop Up Book Terhadap Keterampilan Menulis Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia SD. Vol. 10 No.1 Juni 2020. SEJ (School Education Journal).
[8] Purwono Joni, Dkk. . (2014). Penggunaan Media Audiovisual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan. Vol. 2 No. 2. Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran.
[9] Lutfiyatur Rohmah. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Diorama Siklus Air Pada Mata Pelajaran Ipa Kelas V Di Mi Al-Wathoniyah 1 Jakarta Utara. Jakarta : Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan
[10] Natalina M., D. (2018). Menumbuhkan Perilaku Berpikir Kritis Sejak Anak Usia Dini.Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.
[11] Ningtiyas, T., & Dkk. (2019). Pengembangan Media Pop-Up Book Untuk Mata Pelajaran Ipa Bab Siklus Air dan Peristiwa Alam Sebagai Penguatan Kognitif Siswa. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan.
[12] Nasekhatul Markhamah, dkk (2021) dengan judul Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Masalah Materi Siklus Air Untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Vol.9 No.3. Edisi Agustus 2021. Unesa.
[13] Rizka Putri Cahyani, dkk (2020) dengan judul Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Pop Up Book Audio Visual Tentang Tata Cara Berwudhu Untuk Anak TK Kelompok B. Vol. 11. No.2 November 2020. Universitas Negeri Malang.
[14] Saputra, Anggi., Ahmad Mulyadiprana dan Dian Indihadi. (2017). Penggunaan Media Pop Up Sebagai Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Ekspositori. PGSD, Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya. Pedadidaktka. Vol. 4, No. 2 (2017) 76-84. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar.
[15] Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung
[16] Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
[17] Sulfemi, Wahyu Bagja dan Desmiati, Zulaicha. (2018). Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project Berbantu Media Relief Experience dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Vol 3 No. 3, 232-245. Jurnal Pendas Mahakam.
[18] Susilana, R dan Cepi,44 R. (2009). Media Pembelajaran: Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan, dan Penilaian. Bandung: CV Wacana Prima.
[19] Trini, Prasasti dan Prasetya, Irawan. (2005). Media Sederhana. Jakarta: PAU Dirjen Dikti Depdiknas.
[20] Van Dyk, S. And Hewitt, C. (2019). Paper Engineering: Fold, Pull, Pop & Turn. National Museum of American History Washington, DC: The Smithsonian Libraries Exhibition Gallery.
[21] Wisudawati, W. A. dan Sulistiyowati, E. (2014). Metodologi Pembelajaran IPA. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Published
2022-07-29
How to Cite
Finna, G., Popiyanto, Y., & Bahtiar, R. S. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA POP UP BERBASIS AUDIO VISUAL UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MATERI SIKLUS AIR BAGI SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(3), 5497-5502. https://doi.org/10.47492/jip.v3i3.1880
Section
Articles